نیم نگاهی به  بيست‌ونهمین جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر

یزدفردا "سرویس گزارش و تحلیل "امیرترقی نژاد":امسال در حالی 153نمايش از ايران وجهان در بخش‌هاي مختلف بيست‌ونهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اجرا خواهدشد که137گروه نمايشي ايراني از شهرهاي كرج، شيراز، قم، خمين،‌ زاهدان، بجنورد،‌ مشهد، تنكابن، ياسوج، مهاباد، كرمانشاه، ‌بندرعباس، مريوان، ملاير،‌ دهلران، ورامين، بندرتركمن، سياهكل،‌ سنندج، بروجن، اصفهان، هشتگرد، شهركرد،‌ تبريز، لاهيجان، رودان، اروميه، ساري، ‌آبيك و يزد و همچنين 14گروه نمايشي از كشور هاي : ايتاليا، جمهوري چک، روسيه ، سوئيس، چين، آلمان، کره جنوبي، کانادا، يونان، لهستان و استوني در بيست ونهمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر حضور دارند.


بنا بر اين گزارش، در بخش برگزيدگان تئاتر مناطق، 12 اثر، در بخش تئاتر خياباني 24 اثر، در بخش ميهمان 24 اثر،‌در بخش چشم‌انداز تئاتر ايران 20 اثر، در بخش مرور تئاتر ايران 20 اثر، در بخش تجربه‌هاي نو 9 اثر و در بخش جشنواره جشنواره‌ها 12 اثر به اين جشنواره راه يافتند كه از 16 بهمن تا 1 اسفند‌ماه به اجرا درخواهندآمد.


در اين گزارش آمده است در بخش توليد متون و نمايشنامه‌خواني نيز 12 اثر از تهران، هشتگرد، اردبيل، رشت و زنجان و كرمانشاه همچنين در بخش پژوهش نيز 14 مقاله از پژوهشگران كشورمان حضور دارند.


بيست‌ونهيمن جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با اهدافي چون اعتلاي هنر تئاتر كشور، معرفي فعاليت‌هاي يك ساله تئاتر كشور، توسعه فرهنگ ايراني و اسلامي، كشف استعدادهاي خلاق در حوزه هنر نمايش، تبادل دانش و فنون هنر نمايش در جهان امروز ، ارايه آخرين دستاورد گروه هاي برجسته و شاخص تئاتر جهان و ....در تهران و استانهاي البرز، خراسان شمالي، ‌گيلان و گلستان برگزار مي‌شود.


مدير مركز هنرهاي نمايشي می گوید:: اين جشنواره از آغاز كار خود به جاي كميت، بر كيفيت تأكيد داشته است و ما شاهد حضور گروه‌هاي معتبرتر و مطلوب‌تر در جشنواره امسال هستيم.


حسين مسافرآستانه» رئيس مركز هنرهاي نمايشي در گفت‌وگويي با روابط عمومی تئاتر فجر با بيان اينكه در گذشته تعيين كارها در طول يك هفته تا 15روز پيش از شروع جشنواره صورت مي‌گرفت، گفت:در اين دوره مشاهده مي‌كنيم بيش از يك ماه است كه همه‌ امور مربوط به جشنواره سازمان‌دهي شده، بنابراين جشنواره در اين دوره جلوتر از برنامه‌هاي خود حركت مي‌كند.

مسافر‌آستانه يادآور شد:براي حضور گروه‌هاي خارجي هيچ مشكلي وجود ندارد و هيچ يك از برنامه‌هاي مربوط به آنان تاكنون لغو نشده است. تمامي قراردادها با گروه‌هاي مهمان، مديران كمپاني‌هاي تئاتري، دبيران جشنواره‌هاي معتبر و مديران فستيوال‌هاي متعدد به قوت خود باقي است و جشنواره در بخش بين‌الملل به هيچ وجه از برنامه‌هاي خود عقب نيست و همه برنامه‌ها به درستي انجام شده است.

رئيس مركز هنرهاي نمايشي با بيان اينكه حضور مديران در دوره‌هاي مختلف در شناسايي عميق‌تر فعاليت‌هاي تئاتري در ايران و معرفي آن به جهان مؤثر بوده و يك حسن محسوب مي‌شود، گفت:اينكه افرادي در جشنواره حضور يابند و پس از آن ديگر اطلاعي از جشنواره نداشته باشند، آنچنان در شناساندن تئاتر ايران در دنيا مؤثر نخواهد بود، اما حضور مكرر بعضي از افراد و گروه‌ها در چندين دوره پيوسته جشنواره تئاتر فجر، سبب مي‌شود كه آنها غناي آثار نمايشي ما را بهتر دريابند. همچنين مقايسه كارشناسان آنها در كنار كارشناسان داخلي مي‌تواند

در برنامه‌ريزي و پيشرفت كار ما ثمربخش بوده و فعاليت‌هاي تئاتري ما را در دنيا منعكس كند، اما اين موضوع سبب نمي‌شودكه ما از حضور چهره‌ها و مديران جديد و مؤثر چشم‌پوشي كنيم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد:امسال با توجه به اطلاعاتي كه نسبت به گذشته وجود دارد و رايزني‌هايي كه از آغاز سال در رابطه با حضور يا عدم حضور گروه‌ها صورت گرفت، موارد كمك به گروه‌ها را مشخص كرده و به اطلاع آنها رسانده‌ايم، به‌طوري‌كه بخشي از كمك هزينه‌ها از جانب ما و بخش ديگر از جانب كمپاني مربوط به كشور گروه شركت‌كننده تأمين مي‌شود، انعكاس اين مطلب موجب افزايش استقبال گروه‌ها و نمايانگر برگزاري حرفه‌اي‌تر جشنواره است.

مسافر‌آستانه اظهار كرد: براي اولين بار به اطلاع مديران گروه‌هاي خارجي رسانده شده است كه تعدادي از بليط‌هاي جشنواره در صورت تمايل بايد از سوي خود آنها تهيه شود و علت اين است كه ديگر با ديدي تحقيرآميز با تئاتر ما برخورد نشود. اتفاقاً اين عملكرد موجب اشتياق بيشتر گروه‌ها براي ديدن جدول جشنواره شده و به همين خاطر در اين دوره جدول جشنواره زودتر از دوره‌هاي گذشته آماده شده است.


به گزارش ایلنا،علیرضا دهقان نماینده مجلس در خصوص اهمیت جشنواره تئاتر فجر برای مجلس شورای اسلامی گفت: این جشنواره برای مجلس بسیار مهم است. البته معمولا در این زمینه، بانی مستقیم وزارت ارشاد است اما اگر مشکلی و موردی باشد، ما این آمادگی را داریم که کمک کنیم زیرا مجلس ردیف بودجه برخی موارد را که زیرساختی به نظر می‌رسد، در اولویت خاصی قرار می‌دهد و نگاهمان در هنر و کار تئاتر هم به صورت زیرساختی است و نگاه ویژه‌ای به آن داریم.

وی با تاکید بر اینکه از وزارت ارشاد انتظار داریم بهای بیشتری به این جشنواره‌ها بدهد، اظهار کرد: انتظار داریم تنها به این جشنواره‌ها اکتفا نشود و بیشتر از این کار شود؛ مثلا تئاتر شهرستان و تئاتر استان را حمایت کنیم، به آنجاها برویم و کمک کنیم و به تئاتر تهران یا برگزاری جشنواره‌ها بسنده نکنیم. ما در تئاتر توانمندی‌های بیشتری داریم و می‌توانیم بسیار بهتر از اینها ظاهر شویم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ها نیز مهم است زیرا میدانی است برای به نمایش گذاشتن زحمات هنرمندان در صحنه تئاتر و اهمیت آن از این جهت است که هنرمندان باید کار خود را در جایی بیاورند و به نمایش بگذارند.

وی در خصوص مراوادت بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر گفت: هرچه ما قوی‌تر عمل کنیم، تاثیر آن در عرصه‌های جهانی بیشتر خواهد بود. باید آثار نمایشی خوب را از کشورهای مختلف بیاوریم تا هنرمندان ما هم بتوانند از تجارب آنها استفاده کنند و در این صورت صد در صد موفق خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه بسنده کنیم به نمایش آثار چند کشور اثرات کمتری دارد؛ باید از کارهای قوی و خوب دنیا از کشورهایی که صاحب تئاتر هستند، دعوت کنیم. کارهایی که در شان فرهنگ ما باشد و حرفی برای گفتن داشته باشند و با دیدگاه‌های ما که دیدگاه‌های جهانی را مطرح می‌کند، نزدیک باشند. است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا